آموزش ,کودکان ,کودک ,زبان ,موضوع ,کنیم ,زبان مهارتهای ,مهارتهای اجتماعی ,برای مثال ,ایمنی، امنیت ,اندیشی نگاهی ,زبان مهارتهای اجتماعی

گزارش دومین هم اندیشی نگاهی نو
با محوریت:
نحوه آموزش خودمراقبتی به کودکان

در شروع این نشست سرکار خانم مهندس سپیده خواجه زاده از اعضاء گروه کودک ایمن، ناجی فردا ضمن خوش آمدگویی و تشکر از مدعوین محترم جهت حضور در این هم اندیشی به ارائه پاورپونت با موضوع روش های خلاق و آموزش موثر به کودکان پرداختند.


گوشه ای از صحبت های ایشان:
- آموزش مستقیم معلم و شاگرد که بسیار رایج است برای یادگیری موضوعات ایمنی، امنیت و سلامت بازده مورد نظر را نداشته و به هدف آموزشی خود دست نخواهیم یافت.
- برای آموزش و یادگیری تکرار یک عبارت، مفید و کافی نیست بلکه باید به کودک آن را نشان داد و ذهن او را درگیر کرد.
برای مثال اگر بارها برای کودک تکرار کنیم که فلسفه ویتگنشتاین پژواکی از تحولات زبانی است او حفظ می شود اما معنی آن را متوجه نخواهد شد، این مسئله درباره موضوع (عزیزم لطفا مراقب سلامتی خودت باش) نیز صدق میکند و ما بایستی کودکان را جستجوگر و پرسشگر پرورش دهیم.
- آموزش برای ماندگار شدن در ذهن کودک باید توسط چهارضلعی مهم ینی معلم، کودک، خانواده و متخصص انجام گیرد.
برای نمونه:
 در زمینه ایمنی متخصص یک آتش نشان خواهد بود و در سلامت یک پزشک
- برای آموزشی بهتر باید کودک در تماس مستمر با موضوع مورد بحث باشد و یکی از راه حل های مرتبط این است که در کلاسهای درس همیشه نقاشی ها، نوشته ها، کتابخانه، سی دی های صوتی و تصویری، اسباب بازیها و..... در دسترس کودکان باشد.

برای ضلع کودک از آموزش خودمراقبتی روشهایی وجود دارد که آموزش را موثرتر خواهد کرد:
استفاده از
- زبان هنر (مانند موسیقی)
- زبان علم ( به دنبال دلیل بودن)
- زبان تجربه ( استفاده از حواس پنج گانه)
- زبان ریاضی و نقشه ( مانند نقشه فرار از آتش)
- زبان مهارت ( تقویت مهارتهای حرکتی)
- زبان مهارتهای اجتماعی و شخصی ( نقش آفرینی و بازی)
- زبان مهارتهای اجتماعی ( شناخت شغلهای مرتبط)

نکات بسیار مهم در روند آموزش:
- کودکان علاقه مند نبودن خودشان را به خوبی نشان میدهند، درصورتی که این نشانه ها را بروز دادند بایستی با تغییر  روش توجهشان را جلب کنیم.
- در آموزش به کارهایی که کودکان نباید انجام بدهند نیز باید توجه کرد.
- در آموزش مسائل ایمنی، سلامت و امنیت هیچگاه نباید کودکان را ترساند یا از او سوالاتی پرسید که جواب آنها باعث ترس او شود، یا توضیحات ما شرایطی ترسناک و خطرناک را برای او تداعی کند...
- در پایان باید به این موضوع توجه داشت که در بیان خطرات هر موضوع به همه بخشهای آن توجه کنید و فواید و نکات مثبت آن را نیز بیان کنید برای مثال آتش اگر خطرناک است و میتواند آسیب رسان باشد در کنار آن باعث گرم شدن ما است و کمک میکند تا بتوانیم برای طبخ غذا از آن استفاده کنیم.
- نکته مهم این است که انگیزه یکی از اساسی ترین اصول و شرایط ابتدایی یادگیری است و میبایست با روش های مختلف در کودک ایجاد علاقه و انگیزه کنیم...
- پدر و مادر باید با توجه به توانایی های ذهنی کودک خود در هر مرحله، او را در زمینه های مختلف یاری کنند و در جریان فعالیت فکری قرار دهند تا دنیای او از راه مشاهده، اکتشاف، تجربه و عمل، ژرفا و گسترش یابد.

در ادامه جناب آقای میرزاآقایی مدیریت محترم‌ سایت فکر نو و کلوپ خلاقیت به بررسی اهمیت خلاقیت و تکیه بر روش های نوین آموزشی پرداختند.

در بخش پایانی افراد حاضر در جلسه به تبادل نظر و گفت و گو پرداختند و در باب موضوعات مختلف تجربیات خود را در اختیار علاقمندان قرار دادند.

محور های گفت و گو:

۱) مجموعه اقدامات و طرح های اجرا شده توسط اورژانس کشور در جهت آموزش به گروه های سنی مختلف

۲) تاثیر گذاری خلاقیت در آموزش مباحث ایمنی، امنیت و سلامت به کودکان

۳) اثرات روانشناسی و ارتباط آن در آموزش مفاهیم و نقش خانواده به ویژه مادران

۴) مشکلات و خلاءهای موجود در زمینه آموزش ایمنی به کودکان در گروه های سنی مختلف

۵) نقش ارگان ها و گروه های مردمی در فرهنگ سازی ایمنی در جامعه 

۶) آموزش های چند وجهی به کودکان و توانمند سازی آنان برای آینده

سپاس از همراهی کارشناسان گرانقدر و افراد فعال در حوزه ی کار با کودک




منبع اصلی مطلب : کودک ایمن_ناجی فردا
برچسب ها : آموزش ,کودکان ,کودک ,زبان ,موضوع ,کنیم ,زبان مهارتهای ,مهارتهای اجتماعی ,برای مثال ,ایمنی، امنیت ,اندیشی نگاهی ,زبان مهارتهای اجتماعی
اشتراک گذاری: این صفحه را به اشتراک بگذارید

پو اس ام اس : گزارش دومین هم اندیشی نگاهی نو